Keď totiž nechcene vidím tie ksichty na bilboardoch, neviem či sa mám smiať alebo čosi iné. Väčšinou sa na mňa totiž pozerá úplne neznámy človek so spomenutým otravným či ničnehovoriacim výrazom, pri ňom meno a číslo a ešte akýsi imbecilný slogan s nulovou kreativitou - čosi na spôsob "mám rád toto mesto" alebo "pre Košice". Ľudia, o ktorých nič neviem a v živote som o nich nepočul, chcú môj hlas a moje peniaze. Bohužiaľ pri patologicky nízkej volebnej účasti práve takéto ksichty a nuly vyhrávajú. No dá sa to robiť aj lepšie, efektívnejšie a vkusnejšie. Uvediem pár marketingových tipov, ktoré je možné použiť nielen v politike, ale aj pri budovaní osobnej značky, práci na voľnej nohe, práci v zamestnaní či v podnikaní. Ak už nie pre toto, tak aspoň pre nasledujúce volebné obdobia.
Tip č. 1 Budujte dôveru dlhodobo
Keď ma prípadný kandidát na politika oslovia nanajvýš mesiac pred voľbami, doslova ma to až uráža. Nič o ňom neviem, netuším ani, čomu sa venuje, čo rieši a čo vie - a tento človek bez úvodu a jadra, vzťahu a dôvery chce moje peniaze (pretože nikto iný ho neplatí) a môj hlas. Skúste to inak: začať napr. jeden, dva či tri roky pred voľbami. Budovať dôveru a vzťah: uvedené platí v biznise a najmä v on-line podnikaní - tj najprv pomáhať a potom predávať. Nie, naopak to nefunguje - najprv dlhodobý prísun čohosi dobrého (rád, tipov, návrhov, riešení) a neskôr call-to-action, ktoré v prípade vybudovanej dôvery dokáže priniesť pekný výsledok.
Dlhodobo je možné dôveru budovať on-line i off-line. "Online" (môj obľúbený nástroj) znamená pravidelné tematické blogovanie či videoblogovanie, sociálne siete a e-mail marketing. Na relevantné témy samozrejme, žiadne prázdne frázy typu "viac seniorom" či "práca Košičanom". "Off-line" môžu v komunálnej politike znamenať napríklad pravidelné diskusné či prednáškové večery. Ľudia-potenciálni voliči tak budú vidieť a vedieť, s kým majú do činenia, budú daného aktivistovi viac veriť a poznať, čo rieši a ako rieši. Človeka, ktorý je týmto či podobným spôsobom aktívny, si ľudia jednoducho všimnú a pri voľbách ho neodignorujú. Uvedené postupy nestoja dokonca ani peniaze (prípadne len drobné), len trochu energie. Bohužiaľ tú vložiť mnohí asi nechcú - a najmä by asi komunikovať nemali o čom.
Tip č. 2 Nehanbite sa za svoju minulosť. Naopak
Čosi podobné, než v bode predošlom: o zvolenie prosia často osoby, o ktorých nič nevieme a ani sa to nesnažia nejako jednorazovo dohnať. V internetovom marketingu je veľmi efektívne a zároveň jednoduché prezentovať svoje minulé či súčasné projekty a úspechy - na rôznych "about" stránkach, profiloch na sociálnych sietiach či na svojom osobnom webe či portfóliu. Aktívni a úspešní ľudia týmto len získajú ďalšie body, tým ostatným sa však ostáva prezentovať len prázdnymi frázami. Rovnako je však svoje úspechy možné využiť aj na bilboardoch - a nemusí to byť len veta typu "zachránil som tento park pred vami" (ktorý veľmi kreatívne použil jeden môj známy v mojej mestskej časti), ale akékoľvek iné body v podnikaní, práci či neziskových aktivitách.
Tip č. 3 Zbierajte kontakty = zbierajte e-maily
Hovorí sa to často o Obamovi: že efektívne využil e-mail marketing. Návštevníkov jeho webu vítala ako prvé výzva na vloženie e-mailu (a ešte stále víta); aktívne teda e-mailové kontakty zbieral, neskôr ich pravidelne zásoboval svojim obsahom (kombinácia s bodom č. 1 - dlhodobé budovanie dôvery) a napokon ich pozval k voľbám (call-to-action). Čosi podobné použil aj tím Andreja Kisku. Ešte raz: dlhodobá a kvalitná komunikácia s určitou cieľovou skupinou a neskôr rozumne vyslovený návrh na predaj - nie naopak. Odporúčam si však e-mail marketing nemýliť so spamovaním: nevyžiadané otravovanie ľudí (e-mailov), ktorí vám na to nikdy nedali súhlas a najmä otravované predajné (typu "Dajte mi svoj hlas") bez nepredajného obsahu nevedie nikam.
Tip č. 4 Špecializujte sa, odlíšte sa
Veta "urobím vám všetko - stavbu, vodu, plyn aj elektrinu" je najlepším filtrom ako odlíšiť mizerných majstrov od tých pár skutočne kvalitných. Keď niekto rozpráva o všetkom, hovorí vlastne o ničom - a rovnako bude pôsobiť aj v zodpovednej funkcii. Špecializácia je najlepšia cesta ku kvalite, dôvere a úspešnej komunikácii - ak váš čosi v tej vašej obci/meste/sídlisku skutočne hnevá, venujte sa tomu. Do hĺbky, kvalitne a opäť dlhodobo - a rovnako o tom aj komunikujte. Odporúčam však vynechať diaľnice či iné podobné oblasti, ktoré sú kompetenciám komunálnych politikov vzdialené skutočne na míle.
Len a len v dobrom
Ja osobne som tento prístup - teda kombináciu uvedených 4 bodov - využil pri budovaní mojej osobnej značky v mojej oblasti. A to pomerne úspešne. A mnohí on-line podnikatelia by o uvedených stratégiách vedeli rozprávať oveľa lepšie. Lebo to totiž skutočne funguje. Skúste to - či už chcete byť úspešní ako politici alebo v inej aktivite - v podnikaní, v hľadaní zaujímavej práce či v neziskovej oblasti. A my ostatní podľa nich filtrujme: ak totiž niekto nie je aktívny, kreatívny či svedomitý v kampani, nebude ani po nej.
Ilustračné foto: Flickr