reklama

V Bratislave bude konferencia o slobodných zamestnancoch a firmách

Pracoval som vo viacerých spoločnostiach. Čo dnes nie je nič zvláštne, práve naopak, striedame zamestnania ako nevďačné deti vymieňajú hračky. Odvážnejšie je však povedať, že nikde som nebol šťastný, hnevalo ma, že mi jednostaj ktosi niečo nakazuje, zakazuje, sleduje mi čas či aktivity a najmä nie je možné povedať, že by som dosahoval nejaké extra výsledky. Naopak, výraznejšie sa mi začalo dariť, až keď som z tradičných firemných schém unikol a de facto sa "oslobodil" - v mojom prípade na voľnú nohu. Resumé: ak sa venujete aktivitám, v ktorých vidíte zmysel, bavia vás + napĺňajú a zároveň pri nich využívate svoje prirodzené danosti, ste výrazne viac "v pohode" v porovnaní s kolieskom v stroji, ktoré ani nevie, prečo sa točí. Ak vám navyše nikto nedýcha na krk a nechá vás robiť to, čo v danej chvíli považujete za správne, potrebné a zaujímavé (aj so všetkými rizikami), ste v ideálnom prostredí pre vlastný osobný a profesionálny rozvoj a hmatateľne bližšia jej aj šanca na ekonomický úspech.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

Pred dva a pol rokom som objavil Tomáša Hajzlera a jeho blog o slobode v práci. Písal a hovoril práve o veciach, o ktorých - ako sa mi dlho zdalo - sa nepatrí ani len rozmýšľať. Aj vďaka nemu som si tak trochu prekopal pracovno-sebarealizačný život a vytvoril si priestor, v ktorom som naozaj slobodný, vyberám si, čo robiť chcem, s kým chcem spolupracovať a robím zväčša to, čo ma baví. Tomáš už dlho školí priamo firmy či ľudí, ktorí chcú zmeniť svoj život či podnikanie a pripomína, že sloboda neznamená anarchiu - ako znie prvá námietka každého, kto túto pomerne provokatívnu myšlienku začuje. Práve naopak, je postavená na prirodzenej zodpovednosti, tj dobrovoľných dohodách a záväzkoch z nich plynúcich - pekne to v jednom videu ilustroval zakladateľ akejsi českej slobodnej firmy (ospravedlňujem sa za drsnosť, ale je to citát a je namieste): v slobodnej firme "nie je čo ojebať, človek ojebe akurát tak sám seba."

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Slobodu v práci ja osobne chápem ako možnosť zefektívniť podnikanie a prácu s cieľom nájsť rovnováhu medzi šťastím a sebarelizáciou na jednej strane a ekonomickým úspechom na strane druhej. Tomáš síce medzi svoje témy pridáva v poslednej dobe aj viac-menej ľavicové tóny - hovorí, že cieľom firiem má byť šťastie ľudí, firmy by mali rásť len do určitej veľkosti, kritizuje konzum či používanie jednorazových obalov - no až tak to zas nevadí. Sme totiž rôzni, máme svoje názory a práve o tom to je - veď je naozaj úžasné, že žijeme v dobe, kedy môžeme diskutovať a navzájom sa obohacovať, koľko len chceme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za posledný rok som sa osobne spoznal s dvoma ľuďmi, ktorí slobodné firmy sami založili a "koordinujú" (výraz "vedú" sa príliš nehodí, skôr ide o akúsi koordináciu talentov, aktivít a projektov) a ako sami priznávajú, ide o experiment. Čo do počtu viac sa v ČR+SR nachádza slobodných podnikateľov v zmysle freelancerov - títo berú obchodné vzťahy na partnerskej úrovni a nie sú otrokmi zákaziek a ich zadávateľov. Možno to tak ľahko nejde v každej branži, hoci sú názory, že to možné je - uvidíme, všetko je o vývoji. Chuť či potreba zmeniť spôsob práce z povinnosti, nudy príp. trápenia na radosť, naplnenie a zmysel s bonusmi ako zábava, hra či šťastie však existuje asi v každom z nás - aj keď je to niekedy ťažké priznať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jednou z aktivít okolo slobody v práci je aj "live" stretnutie ľudí, ktorých táto téma zaujíma a tak trochu aj spája - neformálna konferencia "Sloboda naživo". Jej tretí ročník bude už túto stredu 20. novembra v Bratislave a organizoval ho tím dobrovoľníkov zo Slovenska. Podľa zoznamu rečníkov a samotného programu bude témou nielen sloboda zamestnancov a podnikateľov, ale aj sloboda ako taká. Porozprávajú napr. Michal Meško, Ján Košturiak, Illah van Oijen, či ekonómovia Radovan Ďurana z INESS či Tomáš Sedláček, autor Ekonomie dobra a zla. Dnes teda takáto pozvánka, uvidíme sa :)


Ako malá ochutnávka päťnásťminútkovka Jaroslava Dušeka z minulého ročníka:

SkryťVypnúť reklamu
reklama


PS Na blog Slobodavpráci.sk, ktorý prevádzkuje práve slovenský tím okolo spomenutej konferencie, sám občas prispievam. Rovnako ako celé hnutie či konferencia, ide o neziskovú dobrovoľnícku aktivitu.

Peter Furmaník

Peter Furmaník

Bloger 
  • Počet článkov:  113
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Milovník umenia, literatúry a slobody, tulák, provokatér, libertarián; inak firemný ekonóm & konzultant + profi autor a bloger. O financiách a podnikaní píšem predovšetkým na Ľudskourečou.sk Zoznam autorových rubrík:  Naokolo naživowe are the culturePohľady a pocityMoje najmilovanejšie mestoBiznis - základ nášho bytiaSmrteľníciNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu